• Facebook - Grey Circle
  • Grey Instagram Icon

© 2019 Life on top of The Disco. Proudly created with Wix.com

MAROKKO

Reisperiode: 4 april 2019 – 30 april 2019

Aantal kilometers: 4100

Wisselkoers: 1 Dirham = €0,092

 

Grensovergang

Wij hebben de boot van Algeciras naar Tanger Med genomen. Voor een auto en twee personen betaal je ongeveer €200,00. Wij hebben het ticket twee dagen van te voren gekocht via www.directferries.com. Echter kun je ook prima een ticket in de haven zelf kopen voor de eerst volgende beschikbare boot, er gaan er veel per dag! Bij het kopen van een ticket wordt gezegd dat je 2,5 uur van te voren aanwezig moet zijn, niet echt nodig.

Op de boot moet je ergens een blaadje zien te krijgen waar je wat gegevens op invult en daarna ga je naar het kantoortje waar ze je vast een stempel geven om Marokko in te komen.

Eenmaal in Tanger Med aangekomen moesten we wachten bij de douane, je geeft je paspoort en kenteken bewijs af, loopt een beetje achter het mannetje aan die ervandoor gaat met je documenten en na een half uurtje komt hij terug met een Temporary Import Permit. Ze willen nog even dat je je auto open doet maar wij hoefden er niks uit te halen. Andere auto's gingen hier wel leeg en/of moesten door de scanner.

Al met al een erg gemakkelijke grensovergang!

 

Visum

Europeanen hebben voor Marokko geen visum nodig. Je krijgt op de boot een stempel met een politie nummer.

 

Overnachten

Volgens andere reizigers is het in Marokko heel makkelijk om te wildkamperen. Wij voelden ons hier nog niet zo prettig bij, wat overigens niet aan de Marokkanen lag, dus hebben dit weinig gedaan. Elk redelijk dorp heeft een camping. Een camping zonder stroom kost in Marokko tussen de 40 en 60 Dirham, Afdingen is hier niet echt wenselijk. Verwacht hiervoor geen campings zoals in Italië of Spanje maar een toilet en (soms koude) douche is hiervoor meestal gewoon aanwezig..

 

Praktische zaken

Boodschappen deden wij over het algemeen gewoon bij de kleine winkeltjes in de dorpjes. Als je iets zoekt, vraag het ze. Ondanks dat je het niet ziet liggen hebben ze het vaak wel gewoon. In de grote steden is er wel een grote supermarkt te vinden, fijn om even wat grote inkopen te kunnen doen. Daarnaast is de markt prijstechnisch de beste (en leukste) plek om je groente en fruit te kopen. Onderhandelen is daar vaak ook niet nodig, vonden wij tenminste.

Hieronder wat gemiddelde prijzen:

Klein brood: 1 Dirham

Groot brood: 3 Dirham

Groenten: 5 Dirham per kilo

Tomaten/ui/aardappelen/mandarijnen: 3 Dirham per kilo

Fruit: 7 Dirham per kilo (banaan en ananas is duurder)

Tagine bij een restaurant: 60 Dirham, let op deze eet je met twee personen!

Cola/Jus d'orange op het terras: 10 Dirham

 

Mocht je iets aan je auto willen laten doen is Marokko de plek om te zijn! Hiervoor worden onder andere Tafraout en Agadir aangeraden. De prijzen liggen niet hoog doordat het uurloon niet hoog is, houdt er natuurlijk wel rekening mee dat het niet zo snel gaat als we in Nederland misschien gewend zijn. Zorg dat je aan de monteur duidelijk maakt wat er gedaan moet worden en spreek van te voren een prijs af, hier wijk je niet meer van af. Wij hebben het idee dat, een beetje afhankelijk van wat er gedaan moet worden natuurlijk, 50 Dirham per uur zeker volstaat. Een band plakken kan al vanaf 20 Dirham.

 

Pinnen konden wij gewoon met onze Nederlanse passen. Veel pinautomaten doen het niet en je kunt sowieso maar maximaal 2000 Dirham pinnen. Per pin transactie kost het ongeveer EUR 4,00 dus dat is wel zonde. Je kunt in Marokko alleen maar met contant geld betalen dus zorg dat je altijd genoeg bij je hebt.

 

Tanken is in Marokko makkelijk, meer dan genoeg tankstations. Diesel is overal verkrijgbaar, benzine is heel soms op. Voor een liter diesel betaal je gemiddeld 9 Dirham en voor een liter benzine 11 Dirham. Wij koken op gas en de gasflessen waar je zo'n mooi opzetstukje op zet zijn overal langs de weg te krijgen. Wij hebben voor gasfles 60 Dirham betaald. Het bijvullen van je eigen fles is veel lastiger, als je een gasbedrijf tegen komt vraag het zeker, die van ons werd gratis bijgevuld!

 

Er zijn veel mensen die om geld of eten vragen. Geld gaven wij eigenlijk nooit. Wel hadden we genoeg mandarijnen mee om weg te geven. Als je de mensen vriendelijk maar resoluut zegt dat ze geen geld krijgen gaan ze vrij snel weer weg.

 

In Marokko hebben ze veel van de Fransen overgenomen, zo ook de toiletten. Oefen maar alvast met hurken dus! Vergeet niet om naar elk toilet zelf wc papier mee te nemen, dat gebruiken ze hier blijkbaar niet en de kraantjes werken lang niet altijd.

 

De ambassade van Nederland zit in Rabat, je kunt hen bereiken via (+212) 537 219 600 of rab@minbuza.nl.

 

Landnummer: 212

Politie: 19

Ambulance: 15

Brandweer: 15

 

Cultuur

In Marokko is het geloof erg belangrijk en duidelijk zichtbaar aanwezig. 98% van de inwoners is Islamitisch. De meeste vrouwen in Marokko dragen een hoofddoek, al zie je veel minder vrouwen dan mannen op straat. De mannen dragen veelal een “jurk/cape”. De jongere generatie is over het algemeen minder bezig met het geloof, al kunnen ze dit nog eigenlijk niet hardop zeggen.

Als vrouw kun je in Marokko best in korte broek lopen maar hou wel even in de gaten naar wat voor gelegenheid je gaat of het wel gepast is.

In Marokko spreken ze hun eigen versie van Arabisch en veelal Frans. Inmiddels is Marokko redelijk toeristisch en kun je je op veel plekken met een combinatie Frans en Engels aardig redden. Wij spreken vrij weinig Frans maar kwamen daar al een heel eind mee.

 

Klimaat

Houdt er rekening mee dat het in Marokko en de Westelijke Sahara waait, hard waait. Vooral langs de kustlijn is het soms lastig om een beschut plekje te vinden met onze daktent en buiten zitten is hierdoor heel vaak niet prettig. In de periode dat wij hier waren was het 's nachts regelmatig erg koud en waren warme kleding en een extra deken geen overbodige luxe. Het klimaat is heel verschillend in Marokko, voor uitgebreide informatie kun je kijken op www.climatestotravel.com/climate/morocco.

 

Tips

Route Ramlia - Mhamid

Deze route begint eigenlijk al in Merzouga. Omdat het voor ons de eerste keer was dat we de woestijn in gingen hebben we een route van wikilocks gedownload en deze gevolgd. Als je een gps systeem hebt en je kunt daar een beetje mee navigeren kun je het ook zonder route doen. Er zijn heel veel verschillende sporen die je gewoon kunt volgen. De route is ongeveer 170 kilometer en daar hebben wij zo'n 10 uur over gereden, we hebben wel rustig aan gedaan. Je hebt hier absoluut geen gids nodig, ookal proberen ze je die in Merzouga wel aan te smeren. Je rijdt veelal over een pad met veel stenen en stukken wasbord weg. Wees voorbereid op wat stukjes door het zand maar met een normale 4x4 is dit allemaal makkelijk te doen. Vergeet niet een overnachting te doen in de woestijn, zoek een beschut plekje en geniet van de prachtige sterrenhemel en de rust!

Merzouga is overigens erg toeristisch, in een dorpje vlak hiervoor is een prachtige camping bij Kasbah Mohayut. Deze ligt direct aan de Erg Chebbi waar je heen kunt lopen voor een geweldige zonsondergang (kun je de ellendige kamelentoer lekker aan je voorbij laten gaan). Let wel op, boven op het terras is het uitzicht het mooist maar hier waait het wel hard.

 

Anti atlas gebergte

Er gaan prachtige wegen door deze bergen waar je de mooiste uitzichten hebt. Wij hebben eigenlijk te weinig tijd genomen voor dit gebied. Plan een aantal dagen in de bergen en ik weet zeker dat je de mooiste plekken zult ontdekken.

Ouikamaiden is een bergdorpje waar je in de winter kunt skiën. Het is een prachtige plek heel hoog in de bergen en niet ver van Marrakech. Ook als je niet gaat/kan skiën is het een prachtige plek. Zorg dat je warm gekleed bent!

 

Dakhla

Een prima stad voordat je de grens over gaat naar Mauritanië. Ondanks dat het een vrij grote stad is is een supermarkt hier niet makkelijk te vinden. Wanneer je de ene kant op kijkt zie je enorme zandduinen en kijk je de andere kant op ligt daar de zee. Wij hebben een aantal dagen op de parkeerplaats van PK25 gestaan. Hiervoor betaal je niks maar de voorzieningen zijn er ook minimaal. Het leuke hier is dat de lokale bevolking van Dakhla hierheen komt om van hun vrije tijd te genieten op het strand. De berg over liggen de grote resorts met toeristen voor dit geweldige kite surf paradijs.

 

Westelijke Sahara

De Westelijke Sahara is deels onderdeel van Marokko. 80% is geannexeerd door Marokko, 20% is bezet door de Arabische Democratische Republiek Sahara en de Polisario.

Je hoeft geen grens over om hier te komen. Wel veranderd het landschap, je rijdt veel meer de woestijn in. Hierdoor zijn er direct veel minder dorpjes onderweg en de voorzieningen zijn ook wat minder. Verder geldt eigenlijk alle informatie hierboven ook voor de (kuststrook van de) Westelijke Sahara. De diesel wordt iets goedkoper en er zijn onderweg meer roadblocks.

Bij deze roadblocks vragen ze je om een paspoort maar je kunt beter zorgen dat je fiches mee hebt. Zie hieronder een foto met de informatie die je daarop zet. Deze overhandig je en dan mag je na een klein kletspraatje gewoon weer door rijden. In de Westelijke Sahara hebben wij er ongeveer 10 moeten geven.

Onze gerelateerde blogs

Africa here we come

Zand, zand en nog eens zand!

Zijn we nu reizigers?

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now