THE DISCO
In het voorjaar van 2016 zijn we rond gaan kijken naar een auto voor
ons avontuur. We wilden graag op tijd op zoek naar een auto omdat
we dachten dat het nog wel even zou duren voor we de juiste auto,
binnen ons budget, zouden vinden. Daarnaast wilden we de auto
graag een beetje leren kennen voordat we zouden vertrekken. Nadat
we de zomer het hele land door gereden zijn vonden we onze auto in
Haarlem. We hebben deze Land Rover Discovery II gekocht met de
wetenschap dat er nog veel aan moest gebeuren en dat hebben we de
afgelopen twee jaar dan ook gedaan. Dankzij de ouders van Nicole
hebben we het afgelopen jaar gebruik kunnen maken van een garage
waar we veel tijd hebben doorgebracht om ervoor te zorgen dat
De Disco helemaal klaar is voor het grote avontuur. We hebben de
volgende dingen aan De Disco vervangen/opgeknapt:
​
Chassis
Dit is door ons volledig afgeschuurd en ingespoten met lijnzaadolie
en een beschermende laag. Dit zodat de Disco niet meer roest en weer
jaren mee gaat!
​
Banden
De Disco is voorzien van 265-70-16 General Grabber AT2.
Waarom? Zeer goede reviews en een aantrekkelijke prijs.
​
Verhoogd
Dit zodat we meer ground clearance hebben, de juiste bandenmaat eronder past en het staat natuurlijk heel stoer.
​
Chip van Stormtuning uit Engeland
Dit zorgt ervoor dat de Disco in plaats van de standaard 139pk maar liefst 185pk heeft, ook is het turbogat weg en wordt het vebruik iets beter. Ook zijn hiervoor de EGR verwijderd en een straight through uitlaat gemonteerd.
​
2de Accu
De disco is voorzien van 2 optima blue top accu's van 55ah. Deze zijn beide waterdicht en zorgt ervoor dat de koelkast aangesloten blijft als het contact uit is. De accu's worden gescheiden door een speciale scheider die ervoor zorgt dat beide accu's geladen worden
​
Difflock
In de tussenbak van de discovery zit de mogelijkheid om de voor en achteras tegen elkaar vast te zetten. Dit zorgt ervoor dat je makkelijker wegkomt als je vast zit omdat beide assen blijven draaien. Echter is dit nog niet standaard aangesloten. Handig als het is hebben wij dat nog toegevoegd.
​
Snorkel
Een pijp die van de luchtinlaat van motor naar het dak van de auto loopt. Handig voor als je door water rijdt, zodat er geen water in je motor wordt gezogen. Ook handig voor woestijnzand dat niet allemaal je luchtfilter ingezogen wordt.
​
Stalen voorbumper en Treesliders
Rondom de auto gemonteerd voor extra stevigheid.
​
Kasten en lades
Zelf ontworpen en ingebouwd zodat we al onze spulletjes kwijt konden.
​
Daktent
Wij hebben besloten om met een daktent te reizen. Dit is natuurlijk heel cool om te doen en daarnaast hoef je niet elke dag je tent op te zetten. Wij hebben gekozen voor een Eezi Awn na uitvoerig advies van Daktent.nl!
​
Roofrack
Hierop past onze daktent en daarnaast nog extra spullen en jerrycans. Normaal zijn deze vrij duur maar gelukkig konden wij er één kopen van een glazenwasser uit de buurt die met zijn Discovery met zijn trappen op het dak reed.
​
Verlengen van breathers
De breathers zijn luchtpijpen die ervoor zorgen dat je versnellingsbak en differentielen lucht krijgen om te ''ademen''. Deze zijn verlengd zodat er ook wanneer we door diep water rijden geen water naar binnen loopt.
​
Verzwaarde koppelomvormer
Helaas ging op de generale repitie waarbij we naar de pyreneen zouden gaan de versnellingsbak stuk. Deze moest gereviseerd worden. Op dat moment hebben we direct ervoor gekozen om een verzwaarde koppelomvormer te monteren. Dit rijdt veel beter en zorgt er ook voor dat de versnellingsbak een stuk betrouwbaarder blijft.
​
Geblindeerde ramen
Dit zodat men minder gemakkelijk naar binnen kijkt en de auto van binnen minder warm wordt.
​
Luchtvering
Niet iets wat we toegevoegd hebben maar hebben laten zitten. Met de luchtvering kunnen we de daktent recht zetten en altijd kaarsrecht slapen.
​
Ook heeft de auto vlak voordat wij weggingen nog een volledige beurt gehad waarbij alle olien en filters zijn vervangen.
​
Wat nemen we verder mee?
​
5L olie
Koelvloeistof
Ruitenwisservloeistof
ATF
Oliefilters
Luchtfilters
Dieselfilters
Dynamo
Schokbreker V+A
Luchtbalg
Hi-jack
27MM dop voor het vervangen van wiellagers
Startmotor revisieset
Luchtpomp revisieset
Tie-wraps
(heel veel) Ducktape
​