top of page

SHIPPING

Wij hebben ervoor gekozen om onze auto te verschepen van Ghana naar Namibië. Hieronder delen we graag het hele proces met jullie.

 

Redenen

Wij hebben voornamelijk verscheept in verband met "tijdsdruk". Beginnersfoutje; mijn ouders hebben een reis naar Namibië geboekt en die wilden we graag zien. Als wij centraal Afrika door waren gegaan hadden we midden in het regenseizoen gezeten, hadden we problemen met het visum voor DRC gehad en uiteraard hadden we vast nog wat auto problemen gehad. Dit zou betekenen dat we heel erg snel door alle landen, ook Ivoorkust/Ghana etc heen zouden moeten en dat vonden we zonde! 

Volgende keer zou ik echter heel erg graag rijden want als ik de verhalen mag geloven is het echt geweldig. 

 

Onze situatie

Wij rijden in een 20 jaar oude Land Rover Discovery II, zonder carnet. We hebben geen carnet omdat we de auto aan het einde van onze reis graag willen verkopen. Voor het verschepen is dit niet ideaal maar zeker niet onmogelijk.

De Land Rover past in een 20" container qua hoogte maar dan hadden we wel de banden een stukje af moeten laten. 

Omdat het goedkoper zou zijn hebben we gezocht naar een andere auto om mee te verschepen. Als je iedereen die je kent op de hoogte brengt dat je wilt verschepen en op zoek bent naar nog een auto dient die zich vanzelf aan. 

Uiteindelijk hebben we de auto dus in een 40" container verscheept met een Volkswagen T3 Syncro. 

 

Landen

Wij wilden het liefst vanaf Ghana/Togo/Benin verschepen. Uiteindelijk bleek dat Ghana niet mogelijk zou zijn omdat we geen Carnet hadden en we het land dus waarschijnlijk niet eens in zouden komen. Vanaf Ivoorkust was wel een optie maar eigenlijk vonden we dat al wel veel te vroeg, dan zouden we wel heel veel landen missen. 

We wilden het liefst naar Angola verschepen omdat we dat ook erg graag wilden zien. Helaas is het niet mogelijk om Angola in te komen met een lichte auto ouder dan 6 jaar (tot 3,5 ton) en een zwaardere auto ouder dan 10 jaar vanaf productiedatum. 

Voor Namibië is het heel erg normaal om carnet te eisen voor het invoeren per schip. Wij hebben een organisatie gevonden die voor ons een Temporary Import Permit wilde regelen, zoals je dit ook per land krijgt. 

Waarom het uiteindelijk toch Ghana is geworden? We zijn Ghana ook ingekomen met een Temporary Import Permit.

 

Temporary Import Permit

Ghana vereist tegenwoordig een carnet om de auto in te voeren. Aangezien wij geen carnet hadden hebben we toch geprobeerd om via een TIP binnen te komen. Dit is mogelijk als er een bedrijf garant staat voor jou. Het is dus belangrijk je auto niet te verkopen in Ghana, aangezien wij onze auto toch zouden verschepen wilden ze daar wel voor garant staan. Via andere reizigers zijn wij in contact gekomen met Comexa Ghana. Zij hebben voor ons garant gestaan en alle documentatie rondom de TIP geregeld, na twee dagen wachten op de grens hadden we onze TIP en konden we dus toch vanaf Ghana verschepen. Achteraf bleek wel dat dit ons €250,00 ging kosten, dus wel iets om goed over na te denken. 

 

In Namibië heb je dus ook een carnet nodig om binnen te komen per boot. Toch zijn er ook mogelijkheden om een TIP te krijgen voor Namibië, nadeel hieraan is dat je maar 30 dagen in het land mag zijn met je auto. Na die 30 dagen moet je een grens over en dan kan je gewoon weer terug Namibië in en een TIP voor langer krijgen. Let erop dat wanneer je Namibië zelf in komt je niet direct je 90 dagen van je visum gebruikt, ga bijvoorbeeld voor 40 dagen, heb je daarna nog een keer 50 dagen als je het land weer in komt! Onze TIP is geregeld door onze agent van het verschepen in Namibië, Maritima Logistics cc Namibia. Hiervoor hebben we ongeveer €75,00 betaald. 

 

Bedrijven zoeken

Het heeft ons veel moeite gekost om bedrijven te vinden die ons konden helpen. Afhankelijk van het bedrijf hebben we offertes aangevraagd. Een bedrijf in Togo hebben we natuurlijk alleen een offerte voor Togo gevraagd, een RoRo bedrijf alleen een RoRo offerte etc. Toch hadden we niet altijd de goede vraag bij het juiste bedrijf. Er zijn een heel aantal bedrijven waar we netjes een reactie van hebben gehad met een afwijzing (verschepen niet binnen Afrika, doen geen particulieren, konden niet helpen zonder carnet, auto is te oud voor Angola). Deze bedrijven hebben ons dus niet altijd kunnen helpen maar wellicht kunnen ze iemand anders wel helpen als de situatie net even ander is! Vele bedrijven hebben ons ook kunnen helpen aan andere agenten waardoor we uiteindelijk toch een agent hebben gevonden. 

Daarnaast zijn er een heel aantal bedrijven geweest die gewoon helemaal niet hebben gereageerd, erg frustrerend voor ons natuurlijk. Echter, dat ze niet op ons hebben gereageerd, wil natuurlijk niet zeggen dat ze niet kunnen helpen. 

Als laatste hebben we een paar bedrijven gehad die ons wel een offerte gestuurd hebben maar uiteindelijk toch niet konden helpen omdat we geen carnet hebben. 

 

Na lang zoeken zijn we uitgekomen bij Maritima Logistiscs cc Namibia, waar we contact hadden met Leonard Shidute. Leonard heeft ons vanaf het begin af aan heel prettig geholpen, reageerde altijd snel en duidelijk, kwam met een overzichtelijke offerte en heeft ons uiteindelijk overal goed doorheen geholpen. Via Leonard kregen we een offerte om met de maatschappij Maersk te verschepen. 

 

Nadat we met Leonard bijna rond waren moesten we nog op zoek naar een agent in Ghana of Togo, vanwaar we offertes hadden gekregen. Sommige bedrijven hebben in meerdere landen kantoren zitten en kunnen je dus bij beide kanten helpen, Maritima Logistics zit helaas alleen in Namibië en konden ons dus niet aan een agent helpen. We hebben meerdere offertes gehad van agenten in Ghana, hoe we dat hebben gedaan? We hebben op Google Maps gezocht naar bedrijven in de haven en die gewoon benaderd. Wellicht is het nog makkelijk om gewoon zelf naar de haven te gaan, dan heb je direct een reactie. 

Uiteindelijk zijn wij terecht gekomen bij Comexa, waar we al contact mee hadden ivm de TIP. Zij hadden voor ons de beste offerte, al lagen de prijzen niet allemaal heel ver van elkaar vandaan. 

 

Klik hier voor een bestand met bijna alle bedrijven die wij benaderd hebben, daarbij de contactgegevens en de redenen waarom wij hen wel/niet gebruikt hebben. 

 

Het proces in Ghana

Nadat we beide bedrijven vast hadden gelegd was het zaak om alles rond te krijgen. Dit ging allemaal iets minder gestructureerd dan we hadden verwacht. Bij Comexa hebben we uiteindelijk vrij laat bevestigd en we moesten de volgende dag dus onze auto naar de haven brengen. Daar aangekomen moet je je carnet of TIP afgeven en maken zij de papieren rond. Ze willen het carnet eigenlijk graag houden maar je kunt hem gewoon terug vragen, zodat je hem zelf mee kunt nemen naar Namibië (anders gaan zij hem versturen, met alle risico's die daarbij horen). Je moet een paar gegevens afgeven en dan krijg je een papiertje waarop staat dat zij jou auto inderdaad hebben. 

Onze container stond nog niet klaar dus we konden de auto's met sleutels in de haven achter laten, dan zouden zij de auto in de container rijden. Wij hebben natuurlijk niet voor niks voor een container gekozen, het risico van RoRo vonden wij te groot. We hebben er dus voor gekozen om te wachten tot de container klaar was en wij de auto's er zelf in konden rijden, dit duurde helaas twee volle dagen die we in de haven hebben doorgebracht. 

Voordat de auto's de container ingereden worden, komt de douane langs om je auto te controleren. Je mag uiteraard geen illegale dingen meenemen. Er werd van te voren door sommige mensen tegen ons gezegd dat je geen gasflessen mee mag nemen, hier hebben wij echter niks over gehoord. Hierna vult de eigenaar van de auto nog even een aantal documenten in, geeft vingerafdrukken af en dan krijg je nog een kopie van wat formulieren en kun je gaan. 

 

Tip: aangezien wij met twee auto's waren hebben we onze reservesleutels uitgewisseld. Mocht je om wat voor reden niet bij het ophalen van de auto kunnen zijn dan kan de ander je auto uit de container rijden en betaal je niet nog een super veel geld om de container te stallen in de haven. 

 

Duur

Het is helemaal afhankelijk van welke maatschappij je gebruikt natuurlijk hoe lang het duurt. Bij sommige maatschappijen duurt het ruim 40 dagen omdat de auto eerst via Antwerpen gaat, is niet helemaal wat we willen natuurlijk! Vanaf Ghana en Togo gaat er via Maersk wekelijks een boot naar Namibië en dit verschepen duurt ook maar een week. 

Je moet er wel rekening mee houden dat de auto ongeveer een week van te voren ingeleverd moet worden in de haven. Het kan daarnaast tot een week duren voordat ze de auto vanaf de boot weer beschikbaar hebben, reken dus wel ruim de tijd voor het verschepen. 

Helaas ging het bij ons niet helemaal volgens plan. Volgens Comexa is onze container niet geladen op de boot vanwege "technical difficulties". Onze auto is dus pas een week later vertrokken en dus ook aangekomen. De berichtgeving hierom heen was erg slecht en wij waren hierdoor erg teleurgesteld in Comexa. 

 

Vluchten

Wat te doen terwijl je auto op de boot is. Wij hebben ervoor gekozen om zelf nog een stukje verder te backpacken naar Nigeria, het visum voor Nigeria hadden we toch al. We zijn in twee weken van Accra naar Lagos gegaan en hebben vanuit Lagos het vliegtuig genomen naar Windhoek. Deze vlucht heeft ons €440,00 per persoon gekost. Wij hebben de vluchten een kleine week van te voren gekocht, zodra je weet wanneer je gaat verschepen kun je natuurlijk al vluchten gaan boeken en dan zijn ze absoluut een stuk goedkoper. De prijzen vanaf Ghana/Togo/Benin/Nigeria liggen allemaal ongeveer gelijk, daarnaast duren ze ook allemaal lang. Houdt rekening met een vlucht van ongeveer 24 uur. 

Vanaf Windhoek is er een directe bus die je voor ongeveer €20,00 per persoon naar Walvisbaai brengt. 

 

Het proces in Namibië

In Namibië hoefden we eigenlijk alleen de

auto uit de container te halen. We moesten een

aantal gegevens bij Maritima inleveren voor

onze TIP maar verder was daar niet veel nodig.

Bij het ophalen van de container wordt de seal

eraf gehaald waar je bij staat zodat je ziet dat

hij in de tussentijd niet is open geweest. Je loopt

even een rondje om de auto en krijg je TIP of ze

stempelen je carnet. Daarna is het tanken en

gaaaaaaaan!

 

Kosten

Het verschepen van een auto is helaas niet

goedkoop. Doordat wij een 40" container

konden delen is het iets goedkoper geworden

en als je ervoor kiest om RoRo te verschepen

dan is het weer iets goedkoper maar hier zijn

wel meer risico's aan verbonden. 

Onderaan deze pagina vindt je onze facturen, daar zitten de kosten voor de TIP ook bij. Je krijgt apart een factuur voor het gedeelte vanuit Ghana en een factuur voor het gedeelte in Namibië. Voordat je je auto uit de container krijgt moet (in ons geval) Maersk betaald zijn. 

De kosten kwamen uiteindelijk op ongeveer €2400,00 per auto uit, hier zaten alle kosten rondom het verschepen in. Bijgevoegd zitten de facturen zodat je kunt zien waaruit deze kosten zijn opgebouwd, de facturen zijn dus voor twee voertuigen. 

 

Review

Wij waren zelf niet heel erg tevreden over Comexa, het contact verliep stroef, de auto is niet op de afgesproken boot gegaan en het was lastig om de informatie te krijgen die we nodig hadden. We hebben begrepen dat ze inmiddels ook gestopt zijn met het verschepen van particulieren, of dit ook daadwerkelijk waar is weten w niet zeker. 

Met Maritima en dan voornamelijk Leonard hebben we hele positieve ervaringen. Er werd altijd snel gereageerd, hij was erg duidelijk in wat hij nodig had van ons en hield ons goed op de hoogte. 

​

Mocht je zelf graag willen verschepen en toch nog vragen hebben, neem gerust contact met ons op.

​

​

bottom of page